![]() |
A oto Panda (zwana przez nas Pandziochą) w całej okazałości. |
Takenoko przeznaczone jest dla 2-4 graczy w wieku 8+, Kubie do tej ósemki jeszcze trochę brakuje, a grę ogarnia i rozumie zasady. Także u siedmioletnich bystrzaków też się sprawdzi. Rozgrywka trwa ok.45 minut, ale nawet nie zauważycie kiedy minie ten czas. Dobra zabawa gwarantowana.
![]() |
Wnętrze super dostosowane do komponentów gry. |
![]() |
Plansza dla każdego gracza. |
Każdy gracz kładzie przed sobą planszę, na której określa akcje, które wykona, przechowuje kanały nawadniające, płytki usprawnień i zjedzone przez Pandę bambusy. My odkładamy na niej również zrealizowane karty celów.
Na środku stołu kładziemy płytkę stawu, od której rozpoczynamy wspólną budowę ogrodu. Zamieniamy się w ogrodników, zakasujemy rękawy i do roboty, a praca łatwa nie jest. Trzeba dbać o ogród aby się rozrastał, nawadniać pola, bo tylko na takich wyrosną bambusy, słowem harówa. Niestety na nasze bambusy chrapkę ma żarłoczna Panda, gdzie się pojawi tam sieje spustoszenie (no prawie).
![]() | |
Ogrodnik pracuje, |
![]() |
a Panda się obżera. |
![]() |
Karty celów. |
W swojej turze gracz ma do wykonania dwie czynności: określić warunki pogodowe (od drugiej rundy) oraz wykonać dwie akcje (z pięciu możliwych). Zasad do ogarnięcia jest sporo, zatem aby ułatwić Kubie sprawę postanowiliśmy w pierwszych rozgrywkach pominąć zjawiska pogodowe. Nie mniej jednak ta opcja wnosi wiele do gry, bo może nam bardzo pomóc w realizacji celów a w najgorszym przypadku nie zaszkodzi.
Swoich kart celów nie pokazujemy innym graczom, dzięki czemu gra staje się ciekawsza, bo czasami cele są bardzo podobne i ktoś może nam zrobić prezent, ale czasami misternie budowana taktyka kończy się fiaskiem, bo ktoś potrzebował akurat tego!!! zielonego bambusa. O ile nisko punktowane cele rozwiązują się "same, o tyle te "najdroższe" wymagają strategii wykraczającej poza trzy najbliższe ruchy. Dzieje się więc..oj dzieje. Dobrze, że do zestawu nie dodano mieczy samurajskich :)
Gra kończy się w chwili kiedy pierwszy gracz wykona określoną ilość celów (w zależności od ilości graczy ich liczba jest inna), a wygrywa ten, który uzbierał najwięcej punktów na swoich kartach. Czyli nie koniecznie ten kto jako pierwszy zrealizuje cele ten wygrywa i tu zaczyna się kalkulacja - jakie cele mogą dać nam zwycięstwo.
![]() | |
Zaczyna się niewinnie. |
![]() | |||
Ogród się rozrasta, pola nawadniają, cele się realizują. |
![]() |
Młodzież powoli się rozkręca.... |
![]() |
aby ostatecznie nas ograć. |
Mam radę dla rodziców - nie uczcie się zasad gdy przy dzieciach, zwłaszcza gdy ta jest dosyć obszerna. Zanim dobrnęliśmy do końca instrukcji i sami pojęliśmy zasady, młodzież już się znudziła i zniechęciła. Stwierdził, że nie rozumie, że za trudna i nie chce grać. Ale od czego dziecko ma rodziców. Od naciskania na nie oczywiście i tak wierciliśmy mu dziurę w brzuchu, że fajna, że prosta, że da radę, że ma spróbować bo Mikołaj się pogniewa. Zadziałało. Dwa razy graliśmy w otwarte karty celów i podpowiadaliśmy mu co nieco, ale teraz już nie ma takiej potrzeby.
ZALETY
Takenoko to lekka gra strategiczna, idealna na rodzinne rozgrywki. Jest pięknie wydana i cieszy oko gracza, a to dopiero początek.
Regrywalność jest bardzo duża, bo za każdym razem ogród wygląda inaczej, także szybko się nie znudzi.
WADY
Jak dla nas - na tą chwilę brak.
OCENA STARSZYZNY 9/10
OCENA MŁODZIEŻY 7,5 /10
Liczba graczy: 2-4
wiek: 8+
czas gry: 45 minut
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz